کم ارزشترین علم، آن است که بر سر زبان باشد و بهترینش آن چه به عمل درآید. حضرت علی (ع) هدف کلی جشنواره نوجوان خوارزمی تقویت فعالیتهای علمی و پژوهشی و پرورش استعداد ها و مهارت های دانش آموزان دوره اول متوسطه است. این جشنواره در چهار مرحله مدرسه اي، منطقه اي، ناحیه اي، استانی و كشوري به صورت حضوري برگزار می شود. بیشترین تمركز جشنواره، در مرحله مدرسه اي و در كلاس درس است. شرکت در جشنواره خوارزمی برای همه دانش آموزان مدرسه شهید حسینی (در همه پایه ها) الزامی است. در حقیقت شرکت در این جشنواره و ارائه یک اثر مناسب و قابل قبول، به منزله انجام یک تکلیف مهم سالانه است. برای دانش آموزان منتخب در مرحله مدرسه ای در سامانه جوایز مدرسه امتیاز ویژه ثبت خواهد شد. علاوه بر آن این دانش آموزان از نمره ویژه مستمر در نوبت دوم (در درس مربوط به محور انتخاب شده) برخوردار خواهند شد. دریافت لوح تقدیر و گواهی نامه نیز از دیگر مزایای شرکت و احراز رتبه در جشنواره است. توجه داشته باشید که ثبت نام مقدماتی در کلاس درس و به صورت حضوری انجام خواهد شد. ثبت نام نهایی نیز در سایت my.medu.ir صورت خواهد گرفت. (زمان و نحوه ثبت نام نهایی متعاقباً اعلام خواهد شد) مهم: خواهشمندیم دانش آموزان عزیز برای آشنایی با محورهای جشنواره توضیحات هر محور را به دقت مطالعه کنند، سپس محوری که بیشترین تمایل به انجام آن دارند را انتخاب نموده و در روز ثبت نام به شکل حضوری به مسئول ثبت نام اعلام کنند. نام محور توضیحات عملکرد و فرم ها چند نفره؟ محور پژوهش چی هست؟ چکار باید بکنیم؟ محور دست سازه چی هست؟ چکار باید بکنیم؟ یا زبان و ادبیات فارسی چی هست؟ چکار باید بکنم؟ فعالیت های آزمایشگاهی(ویژه پایه هشتم) چی هست؟ چکار باید بکنیم؟ زبان خارجی (ویژه پایه نهم) چی هست؟ چکار باید بکنیم؟ ریاضی چی هست؟ چکار باید بکنیم؟ یا برنامه نویسی چی هست؟ چکار باید بکنیم؟ یا مطالعات اجتماعی چی هست؟ چکار باید بکنیم؟ عکاسی چکار باید بکنیم؟ محور پــــژوهش اين محور به دنبال توانمندسازي دانش آموزان در زمينه (طراحي و انجام يك پروژه پژوهشي)، براي پاسخ به سؤالات فردي و اجتماعي و حل مسائل اطراف خود با استفاده از فرايند و توالي منطقي روش علمي و پژوهشي به منظور كسب شايستگي لازم براي خودارزيابي و خودشكوفايي است. به طوري كه دانش آموزان بتوانند خودشان، مسائل علمي را مورد كند و كاو قرار داده و كسب تجربه نمايند. هدف اصلي از انجام پژوهش هاي دانش آموزي در جشنواره نوجوانخوارزمي، كسب مهارتهاي پژوهشي متناسب با دوره سني دانش آموزان دوره اول متوسطه نظير:( مسئله يابی، مشاهده كردن، جمع آوري اطالعات، هدفنويسی،شناسايی روش و ابزار در جمعآوري اطلاعات، بهرهگیري از منابع، ساخت ابزار مصاحبه، تجزيه و تحلیل، تدوين گزارش، توانايی ارائه نتايج و ارائه پیشنهاد پژوهشی« است. در اين راستا ضمن توجه به انجام پژوهش هاي كتابخانه اي و ميداني، ضروري است در انجام يك طرح پژوهشي، دانشآموز نقش اصلي را داشته باشد. بازگشت به صفحه نخست محور پژوهش چکیده: شرکت در این محور به صورت گروه دو نفری است. انجام پژوهش به صورت کتابخانه ایی و میدانی صورت می پذیرد. مقاله باید بر اساس دستورالعمل موجود در سایت مدرسه نوشته شود. برای وارد شدن به صفحه مربوط به آموزش نوشتن مقاله پژوهشی کلیک کنید. مهم: از "کپی، پیست" کردن مقاله های موجود در اینترنت جداً خود داری شود. دانش آموز موظف است به صورت شفاهی نیز از مقاله خود دفاع کند و به پرسش های داوران پاسخ دهد. برای دیدن توضیحات بیشتر و بخشنامه مربوط به این محور دانلود کنید. بازگشت به صفحه نخست محور دست سازه اين محور دانشآموزان«دستسازههاي»خود را با راهنمايي«دبير » به صورت گروهي (دونفره) ويا انفرادي، توليد و ارائه مينمايند. در تمام مراحل اجراي جشنواره، آثار دانشآموزان مطابق گامهاي زير ارزيابي واثر برگزيده به همراه«شناسنامه اثر»از فرآيند طراحي و توليد،به مرحله بعد ارسال ميشود. بازگشت به صفحه نخست محور دست سازه چکیده: شرکت در محور دست سازه به صورت انفرادی و یا گروه دونفری است. این محور در سه زیر شاخه برگزار می شود: الف) ساخت اسباب بازی خلاقانه ب) اینترنت اشیاء ج) دست سازه خلاقانه (آزاد) مهم: ضبط فیلم به مدت 10 دقیقه در توضیح مراحل کار + تهیه عکس از مراحل ساخت دست سازه + تکمیل دفتر کارنما الزامی است. مراحل انجام پروژه: گام اول: طراحی و تولید دستسازه ( یعنی شما باید از دست سازتون طراحی اولیه داشته باشید)گام دوم: تهیه مستندات از فرايند تولید اثر (یعنی شما باید در طول تولید دست سازه از فرایند خود فیلم برداری کنید. و فرم دفتر کار را در هر مرحله پر کنید)گام سوم: ارزيابی غیرحضوري (یعنی دست سازه شما تحویل گرفته می شود و روی آن بررسی های زیر انجام می گیرد: گزارش تصويري از فرآيند طراحي و توليد دست سازه بازدید می شود ، معرفي اجزاي اثر توليدي شامل:قطعات و اجزاي به كاررفته، تبيين و تشريح كاركرد قطعات سخت افزاري/فيزيكي وابزارهاي مورد استفاده که شما در فیلم بیان کردید بازدید می گردد. راهنماي تهیه دفتر كارنمادفتركارنما مسير حركت دانشآموزان را ازآغاز (زمان جستجوي موضوع پروژه) تا پايان فرآيند ساخت اثردست سازه، مطابق مراحل زير نشان ميدهد:1. ثبتمشخصاتكاملدانش آموز و هم گروهی وي،مدرسه و منطقهمحل تحصيلدر صفحه جلد دفتر كارنما 2. یادداشت وقايع و اتفاقات مربوط به پروژه در دفتر كارنما نظير:نحوه دستيابي به ايده خلاقانه- نقشههاي طراحي شده اوليه بادست آزاد(یعنی با نقشه با دقت نه چندان زیاد)- نقشههاي تكميلي- فهرست مواد مورد استفاده، قيمت و هزينه اقلام مصرفي و هزينه تمام شده، يادداشتهاي مربوط به پژوهش تاريخچه اثر، دورههاي آموزشي گذرانده شده و مشخصات منابع مورد استفاده 3. ثبت گزارش گفتو گوهاي صورت گرفته با دبير راهنما، دوستان، كادر مدرسه و خانواده نظير:رويارويي با مشكلات پيشآمده در جريان كار،راهحلهاي به كار گرفتهشدهبرايغلبه بر مشكلات،موفقیتها، شكستها، ناتوانانیها،دستآوردها و تجربیات به دست آمدهدرمسیر اجرايپروژه 4. ثبت تاريخ و زمان صرف شده وقايع واتفاقات 5. خودارزيابي و نمرهدهي دانشآموزانبهفرايندكار خود برای دیدن توضیحات بیشتر و بخشنامه مربوط به این محور دانلود کنید. بازگشت به صفحه نخست محور زبان و ادبیات فارسی در اين محور دانش آموزان با تمركز بر درس "نگارش و فارسي" در تمامي مراحل اجراي جشنواره، مطابق گام هاي مشخص شده فعالیت می نمایند و پس از "ارزيابي حضوري" اسامي برگزيدگان به همراه مستندات مرتبط به مراحل پسين، معرفي و ارسال مي شود: بازگشت به صفحه نخست محور زبان و ادبیات فارسی چکیده: شرکت در محور زبان و ادبیات فارسی به صورت انفرادی است. این محور در دو زیر شاخه برگزار می شود: الف) تصویر خوانی: دانش آموز یک تصویر مفهومی (نقاشی یا عکس) انتخاب می کند و دربارة آن یک متن ادبی (انشاء) و یا یک داستان کوتاه می نویسد. ب) دانش آموز یک حکایت از گلستان سعدی انتخاب می کند و یک متن ادبی، انشاء و یا داستان کوتاه درباره آن می نویسد. گام اول: تصويرخوانی در اين گام، دانش آموزان بايد عنوان، جزييات و پيام تصوير را در بخش "تصويرخواني" در برگه انشا بنويسند. گام دوم: نگارش (تصويرنويسی) در اين گام دانش آموزان با گزينش موضوعي مناسب از پيام هاي تصوير و خوشه هاي معنايي به نگارش انشايي تحليلي، انتقادي، توصيفي، عاطفي و ... در سه بخش(مقدمه، تنه و نتيجه) مي پردازند. هم چنين دانش آموزان در اين بخش مي توانند، بر اساس علاقه مند بودن به داستان نويسي، پس از گزينش موضوع از مفاهيم و اهداف تصوير، به جاي انشاي ساختاري، يك داستان كوتاه بنويسند. گام سوم : خوانش متن، ارائه و دفاع در اين گام تا پايان مرحله منطقه اي، دانش آموزان، بخش تصويرنويسي (نگارش: موضوع، مقدمه، تنه و نتيجه) اثرآفرينش يافته يا داستان خويش را با بهره گيري از لحن مناسب کلام ، ظرفيت هاي پيرازباني و ... با بياني شيوا، رسا و تأثيرگذار مي خوانند. سپس در مرحلة استاني، طبق زمان تعيين شده، اقدام به خوانشِ (يك بند كليدي) از تنه و سپس به ارائه متن و دفاع از اثر خويش مي پردازند. شايان ياد است؛ بخش (ارائه و دفاع) فقط درمرحله (استاني) به انجام ميرسد. نكته: اين بخش به منظور قراردادن دانش آموزان در مرحله اي بالاتر، جهت تقويت فنِ بيان، پرورش اعتماد به نفس و نمود خودباوري براساس اهداف كتاب هاي مهارتهاي نوشتاري و ادبيات فارسي (بخش گفت و گو، بازپروري، بارش فكري، پرورش سخن گفتن و ...) تعبيه شده است. برای دیدن توضیحات بیشتر و بخشنامه مربوط به این محور دانلود کنید. بازگشت به صفحه نخست محور فعالیت های آزمایشگاهی در اين محور به منظور(»اثربخشي فعاليتهاي آزمايشگاهي درس علوم تجربي)، دانش آموزان در هر مرحله مطابق گامهاي مشخص شده به صورت (حضوري و عملی) به فعاليت مي پردازند بازگشت به صفحه نخست محورفعالیت های آزمایشگاهی چکیده: شرکت در محور فعالیت های آزمایشگاهی به صورت گروه دو نفری است. انجام آزمایش باید براساس آزمایش های کتاب علوم تجربی پایه های هفتم، هشتم و نهم صورت گیرد. مهم: ضبط ویدیویی جریان آزمایش الزامی است و دانش آموزان باید آماده پاسخگویی به سوالات داوران باشند. برای دیدن توضیحات بیشتر و بخشنامه مربوط به این محور دانلود کنید. بازگشت به صفحه نخست محور زبان خارجی اين محور با تمركز بر اهداف برنامه درسي زبان انگليسي ويژه دانش آموزان پايه نهم (در قالب گروه دو نفره) به شرح ذيل اجرا مي شود: در اين مراحل به دليل اهميت موضوع ايفاي نقش در اهداف برنامه درسي زبان هاي خارجي، دانش آموزان فقط به اجراي ايفاي نقش مي پردازند. ايفاي نقش (Play Role) توانايي برقراري ارتباط در(موقعیتهاي مختلف) از اهداف اصلي برنامه درسي آموزش زبان خارجي است. اين گام نيز در راستاي (سنجش توانمندي بالقوه و ارتقاي مهارت گفتاري دانش آموزان و همچنین توجه به سنجش عملكردي آنان در شرايط واقعی اجرا مي شود. بازگشت به صفحه نخست محور زبان انگلیسی چکیده: شرکت در این محور به صورت گروه دو نفری است. در این محور دانش آموزان در مرحله اول (مدرسه ایی) بر اساس سر فصل های کتاب زبان انگلیسی پایه های هفتم، هشتم و نهم نمایشنامه ایی می نویسند و در حضور داوران آن را اجرا می کنند. مدت نمایش باید حدود 7 دقیقه باشد. در مرحله دوم (مدرسه ایی) دانش آموزان باید قادر باشند برای موضوعی که توسط داوران به صورت قرعه انتخاب می شود نیز بعد از حدود 10 دقیقه مشورت با هم گروهی خود نمایشی مناسب و مرتبط اجرا کنند. برای دیدن توضیحات بیشتر و بخشنامه مربوط به این محور دانلود کنید. بازگشت به صفحه نخست محور ریاضی اين محور به دنبال توانمندسازي دانش آموزان در درس رياضي با تمركز بر كاربردها و جذابيت هاي رياضي است. در اين محور دانش آموزان آثار خود را با راهنمايي دبير رياضي به صورت فردي يا گروهي (دو نفره) مطابق زیر محور ها و گام هاي ذکر شده در بخشنامه ارائه می کنند. بازگشت به صفحه نخست محور ریاضی چکیده: شرکت در این محور به صورت انفرادی و یا گروه دونفری است. انتخاب موضوع بر اساس دسته بندی مندرج در بخشنامه صورت می گیرد. مهم: اثر می بایست به صورت فایل word و یا PDF تحویل داده شود. در مرحله مدرسه ایی قبل از جلسه داوری، دانش آموز موظف است اثر خود را در کلاس درس در حضور دبیر ریاضی و دانش آموزان ارائه کند. برای دیدن توضیحات بیشتر و بخشنامه مربوط به این محور دانلود کنید. بازگشت به صفحه نخست محور برنامه نویسی زندگي در جهان حاضر، نيازمند شناخت و توانمندي در استفاده از فناوري هاي نوين در راستاي ثروت آفريني و بالندگي است. يكي از پايه اي ترين اين توانمندي ها، سواد برنامه نويسي و حل مسائل به شيوه مهندسي است. محور برنامه نويسي جشنواره نوجوان خوارزمي، به دنبال توانمندسازي دانش آموزان در مهارت هاي الزامي زندگي مانند؛ سواد رسانه اي، تفكر منطقي و حل مسئله است و از طريق رويارو كردن دانش آموزان با مسائل واقعي و دادن فرصت تمرين درک و استدلال استراتژيك و مديريت پروژه و كار تيمي، با تأكيد بر محتواي كتب درسي دوره اول متوسطه،مانند: ارائه الگوريتم كارها، رسم روندنما و رعايت نكات ايمني و ارگونومي، سعي مي كند زمينه را براي رشد آنها در حوزه فناوري هاي همگرا، خصوصا فناوري اطلاعات فراهم سازد. در اين محور دانش آموزان آثار خود را با راهنمايي دبير كار و فناوري/ دبير توانمند در حوزه فناوري اطلاعات، به صورت فردي يا گروهي(دو نفره) توليد و مطابق گام هاي مشخص شده مي نمايند بازگشت به صفحه نخست محور برنامه نویسی چکیده: شرکت دراین محور به صورت انفرادی و یا گروه دونفری است. الف) تولید بازی رایانه ایی ب) تولید وب سایت ج) تولید برنامه کاربردی برای کامپیوتر و یا موبایل مهم: ارایه متن کد و منبع اثر و ضبط یک فیلم به مدت 10 دقیقه در توضیح مراحل و کد نویسی برنامه الزامی است. برای دیدن توضیحات بیشتر و بخشنامه مربوط به این محور دانلود کنید. بازگشت به صفحه نخست محور مطالعات اجتماعی (مناظره علمی) اين محور به دنبال ايجاد فرصت براي دانش آموزان -جهت تقويت مهارت هاي تفكر منطقي و انتقادي، بردباري، تاب آوري برقراري ارتباط مؤثر(کلامی و غير کلامی) با ديگران از طريق به چالش كشيدن خود و ديگران در خصوص مسائل اجتماعي، سياسي، اقتصادي و زيست محيطي در قالب يك مناظره علمي است. در اين محور دانش آموزان در قالب گروه هاي چهار نفره(دو نفر موافق، دو نفر مخالف) و با انتخاب يك موضوع واحد و مورد توافق (مطابق نمون برگ شماره 9-1 )سازماندهي شده و زير نظر دبير مطالعات اجتماعي، مطابق توضيحات زير به فعاليت مي پردازند. بازگشت به صفحه نخست محور مطالعات اجتماعی ( مناظره) چکیده: شرکت در محور مناظره فقط به صورت گروه چهار نفری است. بحث و مناظره بین دو طرف موافق (دو نفر) و مخالف (دو نفر) (بر اساس موضوع انتخاب شده بر اساس بخشنامه) صورت می گیرد. مهم: ضبط ویدیویی جلسه مناظره ( به مدت 24 دقیقه) الزامی است. برای دیدن توضیحات بیشتر و بخشنامه مربوط به این محور دانلود کنید. بازگشت به صفحه نخست فرم ثبت نام در مسابقات لطفا اطلاعات فرم را با دقت کامل نمایید و در انهادکمه ثبت نام را کلیک کنید. توجه داشته باشید با وارد کردن کدملی عضو نام و نام خانوادگی و کلاس عضو نمایش داده خواهد شد.
سلام خسته نباشید آقای آزادی
فرصت ثبت نام تا چه تاریخی هست و مهلت زمان انجامش چقدر هست
سلام تا 25 دی ماه مهلت ثبت نام دارید
تحویل تا آخر بهمن
متشکرم
سلام میشه دوتا رشته رو باهم انجام داد؟
سلام متاسفانه خیر
سلام وقت بخیر.بنده در رشته ریاضی ثبت نام کردم ولی میخواهم به برنامه نویسی تغییر بدم آیا امکان تغییر ثبت نام وجود دارد؟
سلام از ریاضی حذف شدید
سلام میشه من توی خوارزمی ۲ تا رشته رو انتخاب کنم ؟؟؟
سلام آقای آزادی ببخشید برای ثبت نام در قسمت دست سازه چگونه باید ثبت نام کدر؟
سلام
فرم ثبت نام برای من نمی آید در سایت برای جشنواره خوارزمی
سلام ببخشید میشه بگید چه جوری باید ثبتنام کنیم