نظر به اهمیت تحقیق و پژوهش در افزایش توان یادگیری ، بهبود نگرش علمی به محیط پرامون و یادگیری معنا دار و با ثبات تر از تمامی دانش آموزان عزیز دبیرستان شهید حسینی خواهشمندیم پس از مطالعه توضیحات این جشنواره اقدام به ثبت نام در این جشنواره نمایید.(برای تمامی دانش آموزان الزامیست) برای این کار نخست توضیحات هر محور را مطالعه کنید سپس محوری که بیشترین تمایل را به انجام آن دارید را انتخاب نموده و در آن ثبت نام کنید. نام محور توضیحات عملکرد و فرم ها چند نفره؟ لینک ثبت نام محور پژوهش چی هست؟ چکار باید بکنیم؟ ثبت نام می کنیم محور دست سازه چی هست؟ چکار باید بکنیم؟ یا ثبت نام می کنیم زبان و ادبیات فارسی چی هست؟ چکار باید بکنم؟ ثبت نام می کنم فعالیت های آزمایشگاهی(ویژه پایه هشتم) چی هست؟ چکار باید بکنیم؟ ثبت نام می کنیم زبان خارجی(ویژه پایه نهم) چی هست؟ چکار باید بکنیم؟ ثبت نام می کنیم ریاضی چی هست؟ چکار باید بکنیم؟ یا ثبت نام می کنیم برنامه نویسی چی هست؟ چکار باید بکنیم؟ یا ثبت نام می کنیم مطالعات اجتماعی چی هست؟ چکار باید بکنیم؟ ثبت نام می کنیم محور پــــژوهش اين محور به دنبال توانمندسازي دانش آموزان در زمينه (طراحي و انجام يك پروژه پژوهشي)، براي پاسخ به سؤالات فردي و اجتماعي و حل مسائل اطراف خود با استفاده از فرايند و توالي منطقي روش علمي و پژوهشي به منظور كسب شايستگي لازم براي خودارزيابي و خودشكوفايي است. به طوري كه دانش آموزان بتوانند خودشان، مسائل علمي را مورد كند و كاو قرار داده و كسب تجربه نمايند. هدف اصلي از انجام پژوهش هاي دانش آموزي در جشنواره نوجوانخوارزمي، كسب مهارتهاي پژوهشي متناسب با دوره سني دانش آموزان دوره اول متوسطه نظير:( مسئله يابی، مشاهده كردن، جمع آوري اطالعات، هدفنويسی،شناسايی روش و ابزار در جمعآوري اطلاعات، بهرهگیري از منابع، ساخت ابزار مصاحبه، تجزيه و تحلیل، تدوين گزارش، توانايی ارائه نتايج و ارائه پیشنهاد پژوهشی« است. در اين راستا ضمن توجه به انجام پژوهش هاي كتابخانه اي و ميداني، ضروري است در انجام يك طرح پژوهشي، دانشآموز نقش اصلي را داشته باشد. بازگشت به صفحه نخست چکار باید بکنیم؟ شما یک موضوع تحقیق مشخص می کنید و درباره آن تحقیق می کنید در تحقیقتان این موارد را باید رعایت کنید: بعد در روز مسابقه در مورد تحقیقتان توضیح می دهید ( اصطلاحا دفاع می کنید) که باید در دفاعیه خود موارد زیر را رعایت کنید: بازگشت به صفحه نخست محور دست سازه اين محور دانشآموزان«دستسازههاي»خود را با راهنمايي«دبير » به صورت گروهي (دونفره) ويا انفرادي، توليد و ارائه مينمايند. در تمام مراحل اجراي جشنواره، آثار دانشآموزان مطابق گامهاي زير ارزيابي واثر برگزيده به همراه«شناسنامه اثر»از فرآيند طراحي و توليد،به مرحله بعد ارسال ميشود. بازگشت به صفحه نخست چکار باید بکنیم؟ گام اول:طراحی و تولید دستسازه( یعنی شما باید از دست سازتون طراحی اولیه داشته باشید)گام دوم:تهیه مستندات از فرايند تولید اثر(یعنی شما باید در طول تولید دست سازه از فرایند خود فیلم برداری کنید. و فرم دفتر کار را در هر مرحله پر کنید)گام سوم:ارزيابی غیرحضوري(یعنی دست سازه شما تحویل گرفته می شود و روی آن بررسی های زیر انجام می گیرد: گزارش تصويري از فرآيند طراحي و توليد دست سازه بازدید می شود ، معرفي اجزاي اثر توليدي شامل:قطعات و اجزاي به كاررفته، تبيين و تشريح كاركرد قطعات سخت افزاري/فيزيكي وابزارهاي مورد استفاده که شما در فیلم بیان کردید بازدید می گردد. راهنماي تهیه دفتر كارنمادفتركارنما مسير حركت دانشآموزان را ازآغاز (زمان جستجوي موضوع پروژه) تا پايان فرآيند ساخت اثردست سازه، مطابق مراحل زير نشان ميدهد:1.ثبتمشخصاتكاملدانش آموز و هم گروهی وي،مدرسه و منطقهمحل تحصيلدر صفحه جلد دفتر كارنما 2.يادداشت وقايع و اتفاقات مربوط به پروژه در دفتر كارنما نظير:نحوه دستيابي به ايده خلاقانه- نقشههاي طراحي شده اوليه بادست آزاد(یعنی با نقشه با دقت نه چندان زیاد)- نقشههاي تكميلي- فهرست مواد مورد استفاده، قيمت و هزينه اقلام مصرفي و هزينه تمام شده، يادداشتهاي مربوط به پژوهش تاريخچه اثر، دورههاي آموزشي گذرانده شده و مشخصات منابع مورد استفاده 3.ثبت گزارش گفتو گوهاي صورت گرفته با دبير راهنما، دوستان، كادر مدرسه و خانواده نظير:رويارويي با مشكلات پيشآمده در جريان كار،راهحلهاي به كار گرفتهشدهبرايغلبه بر مشكلات،موفقیتها، شكستها، ناتوانانیها،دستآوردها و تجربیات به دست آمدهدرمسیر اجرايپروژه 4.ثبت تاريخ و زمان صرف شده وقايع واتفاقات 5.خودارزيابي و نمرهدهي دانشآموزانبهفرايندكار خود این یک نمونه از صفحات داخلی (دفتر کار نما) شناسنامه اثرمحوردستسازه برای کار خودتون باید شناسنامه تولید کنید این هم یک نمونه از شناسنامه دست سازه شما را طبق برگه زیر امتیاز می دهند یعنی شما باید موارد زیر را حتما رعایت کنید: بازگشت به صفحه نخست محور زبان و ادبیات فارسی در اين محور دانش آموزان با تمركز بر درس »نگارش و فارسي« در تمامي مراحل اجراي جشنواره، مطابق گام هاي مشخص شده فعالیت می نمایند و پس از »ارزيابي حضوري« اسامي برگزيدگان به همراه»مستندات مرتبط« به مراحل پسين، معرفي و ارسال مي شود: بازگشت به صفحه نخست چکار باید بکنیم؟ گام اول:تصويرخوانی در اين گام، دانش آموزان بايد عنوان، جزييات و پيام تصوير را در بخش »تصويرخواني« در برگة انشا بنويسند. گام 2:نگارش(تصويرنويسی) در اين گام دانش آموزان با گزينش موضوعي مناسب از پيام هاي تصوير و خوشه هاي معنايي »انشا« به نگارش انشايي، تحليلي، انتقادي، توصيفي، عاطفي و... در سه بخش(مقدمه، تنه و نتيجه) مي پردازند. هم چنين دانش آموزان در اين بخش مي توانند، بر اساس علاقه مند بودن به داستان نويسي، پس از گزينش موضوع از مفاهيم و اهداف تصوير، به جاي انشاي ساختاري، يك داستان كوتاه بنويسند. گام 3 :خوانش متن، ارائه و دفاع در اين گام تا پايان مرحله منطقه اي، دانش آموزان، بخش تصويرنويسي (نگارش: موضوع، مقدمه، تنه و نتيجه) اثرآفرينش يافته يا داستان خويش را با بهره گيري از لحن مناسب کلام ، ظرفيت هاي پيرازباني و ... با بياني شيوا، رسا و تأثيرگذار مي خوانند. سپس در مرحلة استاني، طبق زمان تعيين شده، اقدام به خوانشِ (»يك بند كليدي) از تنه و سپس به ارائه متن و دفاع از اثر خويش مي پردازند. شايان ياد است؛ بخش (ارائه و دفاع) فقط درمرحله (استاني) به انجام ميرسد. نكته: اين بخش به منظور قراردادن دانش آموزان در مرحله اي بالاتر، جهت تقويت فنِ بيان، پرورش اعتماد به نفس و نمود خودباوري براساس اهداف كتاب هاي مهارتهاي نوشتاري و ادبيات فارسي (بخش گفتوگو، بازپروري، بارش فكري، پرورش سخن گفتن و ...)تعبيه شده است. در مرحله مدرسه و منطقه، پس از ارائه تصوير به دانش آموزان، گام هاي (تصويرخواني، نگارش و خوانش متن) اجرا و بر اساس نمون برگ شماره (1-3 -تصويرخواني و نگارش) و نمون برگ شماره (2-3 -خوانش متن) سنجيده مي شود. بازگشت به صفحه نخست محور فعالیت های آزمایشگاهی در اين محور به منظور(»اثربخشي فعاليتهاي آزمايشگاهي درس علوم تجربي)، دانش آموزان در هر مرحله مطابق گامهاي مشخص شده به صورت (حضوري و عملی) به فعاليت مي پردازند بازگشت به صفحه نخست چکار باید بکنیم؟ گام1 :سنجش عملكردي كتبی - طراحي سؤاالت عملكردي كتبي مطابق با بودجه بندي و اهداف كتاب برنامه درسي علوم تجربي پايه هفتم و هشتم - در شرايطي كه تعداد گروه هاي شركت كننده، بيش از بيست گروه باشد، دانش آموزان بايد به 20 سؤال كتبي عملكردي يا مهارتي )تستي يا تشريحي( پاسخ دهند و از بين آنها 50 درصد از گروه هايي كه بيشترين امتياز را كسب نموده اند، به گام بعد (طراحي و انجام آزمايش) معرفي شوند. گام 2 :طراحی و انجام آزمايش (حداكثر 15دقیقه) - ارائه موضوع آزمايش به دانش آموزان توسط داوران - طراحي وانجام يك آزمايش مرتبط با سرفصلهاي كتاب علوم تجربي پايه هفتم وهشتم گام 3 :ثبت گزارش كار طراحی و انجام آزمايش - تكميل نمونبرگ گزارش كار شامل: »ثبت انتخاب موضوع، طراحی واجراي آزمايش و مهارتهاي فرايندي« نظير: مشاهده، پیش بینی، استنباط، فرضیه، تعیین متغییرها، طراحی و اجراي آزمايش، نتیجه گیري و تفسیر، رسم نمودار و ... گام 4 :پاسخ گروههاي برتر معرفی شده به پرسشهاي علمی- مهارتی داوران (حداكثر 5 دقیقه) بازگشت به صفحه نخست محور زبان خارجی اين محور با تمركز بر اهداف برنامه درسي زبان انگليسي ويژه دانش آموزان پايه نهم (در قالب گروه دو نفره) به شرح ذيل اجرا مي شود: در اين مراحل به دليل اهميت موضوع ايفاي نقش در اهداف برنامه درسي زبان هاي خارجي، دانش آموزان فقط به اجراي ايفاي نقش مي پردازند. ايفاي نقش (Play Role) توانايي برقراري ارتباط در(موقعیتهاي مختلف) از اهداف اصلي برنامه درسي آموزش زبان خارجي است. اين گام نيز در راستاي (سنجش توانمندي بالقوه و ارتقاي مهارت گفتاري دانش آموزان و همچنین توجه به سنجش عملكردي آنان در شرايط واقعی اجرا مي شود. بازگشت به صفحه نخست چکار باید بکنیم؟ در روز اجرا شما در یک گروه دو نفره مراحل زیر را انجام می دهید. - انتخاب موضوع توسط گروه دانش آموزي به قيد قرعه - (مشورت و تمرين) با هم گروهي خود و تدوین یک سناریو (10 دقيقه) - ايفاي نقش گروهي متناسب با موضوع انتخابي (7 دقيقه) ويژگی سناريو: با عنايت به اينكه دانش آموزان ملزم به اجراي متن سناريو هستند، چارچوب سناريوهاي ارائه شده به آنها بايد مشخص باشد. لذا مواردي كه بايد در ايفاي نقش دانش آموزان مورد توجه قرارگيرد عبارتند از: (موقعیت،نقش افراد و موضوعات مندرج در كتاب درسی) توجه: در اين گام انتظار ميرود؛ دانش آموزان روند اصولي و پيوستگي يك نمايش را با روالي منطقي و قابل فهم، بازي كنند. بازگشت به صفحه نخست محور ریاضی اين محور به دنبال توانمندسازي دانش آموزان در درس رياضي با تمركز بر كاربردها و جذابيت هاي رياضي است. در اين محور دانش آموزان آثار خود را براساس جدول شماره 7-1 انتخاب و گردآوري نموده، با راهنمايي دبير رياضي به صورت فردي يا گروهي (دو نفره) مطابق گام هاي صفحه بعد به فعاليت مي پردازند. بازگشت به صفحه نخست چکار باید بکنیم؟ گام 1 :طراحی و تولید محتوا در اين گام دانشآموزان در تمام مراحل مدرسهاي، منطقهاي/ ناحيهاي/ شهرستاني و استاني يك اثر را در قالب (محتواي متني، فيلم، تصوير، نرم افزار، آپ و پويانمايي) طراحي، توليد و به مرحله مدرسه اي ارسال مي نمايند. گام 2 :ارزيابی غیرحضوري (بررسی مستندات) پس از ارزيابي آثار دانشآموزان توسط داوران، اثر برگزيده به همراه »مستندات مربوطه و شناسنامه اثر« به مرحله بعد ارسال مي شود. گام 3 :ارائه و دفاع از اثر دانش آموزان ضمن ارائه شفاهي و تبيين توضيحات لازم، به سوالات داوران پاسخ داده و از اثر خود دفاع مي نمايند. نكته: 1 .انتخاب اندازه و ابعاد تصاوير، دلخواه و آزاد است. 2 .شركت كننده بايد شناسنامه اثر را با دقت تكميل و ارائه نمايد. 3 .در جدول 7-1 در صورت نياز به كدنويسي در هريك از قسمتهاي رديف (3) ،ارائه محتواي كدنويسي الزامي است. 4 .در صورت كسب امتياز مساوي درهريك از سه موضوع رياضي، براي انتخاب يك اثر برگزيده در هر مرحله، مطابق (نمون برگ شماره 7 -3 (ارزيابی انتخاب گروه برگزيده محور رياضی) اقدام شود. بازگشت به صفحه نخست محور برنامه نویسی زندگي در جهان حاضر، نيازمند شناخت و توانمندي در استفاده از فناوري هاي نوين در راستاي ثروت آفريني و بالندگي است. يكي از پايه اي ترين اين توانمندي ها، سواد برنامه نويسي و حل مسائل به شيوه مهندسي است. محور برنامه نويسي جشنواره نوجوان خوارزمي، به دنبال توانمندسازي دانش آموزان در مهارت هاي الزامي زندگي مانند؛ سواد رسانه اي، تفكر منطقي و حل مسئله است و از طريق رويارو كردن دانش آموزان با مسائل واقعي و دادن فرصت تمرين درک و استدلال استراتژيك و مديريت پروژه و كار تيمي، با تأكيد بر محتواي كتب درسي دوره اول متوسطه،مانند: ارائه الگوريتم كارها، رسم روندنما و رعايت نكات ايمني و ارگونومي، سعي مي كند زمينه را براي رشد آنها در حوزه فناوري هاي همگرا، خصوصا فناوري اطلاعات فراهم سازد. در اين محور دانش آموزان آثار خود را با راهنمايي دبير كار و فناوري/ دبير توانمند در حوزه فناوري اطلاعات، به صورت فردي يا گروهي(دو نفره) توليد و مطابق گام هاي مشخص شده مي نمايند بازگشت به صفحه نخست چکار باید بکنیم؟ گام1 :پروژه هاي نرم افزاري اين محور شامل سه بخش اصلي توليد «تارنما (وب سايت) توليد نرمافزارهاي كاربردي(اپليكيشن) و توليد بازي(گيم)» است. دانش آموزان مي توانند؛ خلاقيت خود را با استفاده از زبان برنامه نويسي دلخواه خود و در محيط كدنويسي مورد علاقه شان ، در قالب برنامه كاربردي تلفن همراه (اپليكيشن موبايل)برنامه كاربردي تحت ويندوز،بازي يا تارنماي تعاملي ارائه نمايند. توجه: تمام برنامه هاي كاربردي، اعم از برنامه هاي دسكتاپ يا موبايل، وب سايت ها و بازي هاي ساخته شده، بدون كدنويسی (كدينگ) در هیچ محیطی به جز اسكرچ ، و اپ اينونتور قابل قبول نخواهد بود. (یعنی حتما کد نویسی داشته باشد!) گام2 :طراحی و تولید محصول در اين گام دانش آموزان ضمن تعريف يك پروژه نرم افزاري و طراحي آن (با رعايت موارد مندرج در بخش نکات ضروری (در پایین ذکر شده ) يك تارنما(وب سايت)، بازي (گيم) يا برنامه كاربردي (اپليكيشن) را در -محيط هاي استاندارد كدنويسي- توليد و ارائه مي نمايند. گام 3 :تهیه مستندات از فرايند تولید اثر به صورت عكس يا فیلم و ارايه آن از طريق پاورپوينت و ... لازم است دانش آموزان از مرحله اول تشخيص مسئله و طراحي نرم افزار تا پياده سازي و تست، كليه مراحل انجام كار را مستندسازي كرده و به همراه كد منبع (سورس كد) داراي كامنت و توضيحات مربوط به سناريو و نحوه كار با نرم افزار یا سايت و نوآوري هاي آن، تهيه و به همراه كليه مستندات فوق، در يك فايل فشرده (ZIP ) با نام «كد ثبت اثر» در سامانه همگام،بارگذاری کنند. گام 4 :ارزيابی غیرحضوري (بررسی مستندات) داوران پس از ارزيابي خروجي برنامه ها، كد منبع آنها و مستندات مربوط به پروژه دانش آموزان شامل موارد زير را بررسي و آثار برگزيده به همراه (مستندات مربوطه و شناسنامه اثر) به مرحله بعد ارسال مي شود: - خروجي قابل اجرا يا نصب برنامه (apk, exe) - توضيح اهداف نرم افزار - سناريوي بازي - الگوريتم - المان هاي طراحي شده براي واسط كاربري - مزاياي برنامه نسبت به نمونه هاي مشابه - نوآوريها و نتايج كار گام 5 :ارائه و دفاع از اثر دانش آموزان ضمن اجراي برنامه، ارائه شفاهي و تبيين توضيحات لازم، به سؤالات داوران پاسخ داده و از اثر خود دفاع مي نمايند نکات ضروری: 1 .كل زمان اختصاصي ارزيابي حضوري اين محور حداكثر25 دقيقه است. 2 .كليه پروژه هاي توليد شده توسط شركت كنندگان اين محور بايد در راستاي تقويت مهارتهاي زندگي، مفاهيم علمي-آموزشي و كتب درسي باشند. 3 .ضروري است؛ شركت كنندگان اين محور، در كنار ارسال خروجي كامپايل شده يا اكسپورت شده اثر، اصل نسخه قابل ويرايش نرم افزار، يعني كد منبع (سورس كد)آن را به همراه ساير مستندات، در سامانه بارگذاري نمايند. 4 .پروژه هاي تارنما (وب سايت) ، بازي يا نرم افزار كاربردي ارائه شده در اين جشنواره، با نمون برگ اختصاصي ارزيابي خواهند شد. 5 .براي ساخت نرم افزار، استفاده از محيط هايي مانند يونيتي و كپتيويت نيز به شرطي كه اثر دانش آموز، شامل برنامه نويسي باشد، نيز مجاز مي باشد. 6.استفاده از محيط هاي ساخت تارنما مانند: (ووكامرس، مجنتو، پرستا شاپ، اپن كارت، پورتال، هيكا شاپ، دروپال، شاپيفاي، ويكس ، سايت 123) به شرطي مجاز است كه ويژگي هاي زير را داشته باشد: - تارنماي توليد شده پويا و شامل فرآيندهاي مديريت بانك اطلاعاتي باشد. - پروژه انجام شده كاملا خالقانه بوده و نمونه داخلي و خارجي نداشته باشد. - شامل برنامه نويسي انجام شده توسط خود دانش آموز باشد. 7 .در صورت كسب امتياز مساوي در سه حوزه نرم افزاري براي انتخاب يك اثر برگزيده در هر مرحله، مطابق (نمون برگ شماره 8 -5 ) ارزيابی انتخاب گروه برگزيده سه زيرمحور برنامه نويسی اقدام می شود. بازگشت به صفحه نخست محور مطالعات اجتماعی(مناظره علمی) اين محور به دنبال ايجاد فرصت براي دانش آموزان -جهت تقويت مهارت هاي تفكر منطقي و انتقادي، بردباري، تاب آوري برقراري ارتباط مؤثر(کلامی و غير کلامی) با ديگران از طريق به چالش كشيدن خود و ديگران در خصوص مسائل اجتماعي، سياسي، اقتصادي و زيست محيطي در قالب يك مناظره علمي است. در اين محور دانش آموزان در قالب گروه هاي چهار نفره(دو نفر موافق، دو نفر مخالف) و با انتخاب يك موضوع واحد و مورد توافق (مطابق نمون برگ شماره 9-1 )سازماندهي شده و زير نظر دبير مطالعات اجتماعي، مطابق توضيحات زير به فعاليت مي پردازند. بازگشت به صفحه نخست چکار باید بکنیم؟ گام 1 :تشكيل گروه هاي چهار نفره مناظره گام 2 :توافق گروه هاي مناظره بر روي موضوع و ارائه آن به مدرسه. گام 3 :تهيه و تنظيم نمون برگ رويدادنگاري جريان مناظره توسط هر دو گروه موافق و مخالف و تاييد سرپرست گروه. گام 4 :برگزاري جلسه مناظره مطابق جدول زير و نمون برگهاي ارزيابي. گام 5 :تنظيم صورتجلسه توسط دبير راهنما پيوست نمون برگ هاي داوري. نكته: 1 .جمع كل زمان مناظره ( 25 دقيقه) است. 2. در صورت مشاهده بعضي از موارد و اعمال غيراخلاقي مطابق نمون برگ 9-2 ،دبير راهنما موظف است؛ نسبت به كسر امتياز گروه اقدام و موضوع را با ذكر دليل صورت جلسه نموده، به رابط جشنواره گزارش مي دهد. دانلود نمون برگ های این محور بازگشت به صفحه نخست فرم ثبت نام در مسابقات لطفا اطلاعات فرم را با دقت کامل نمایید و در انها دکمه ثبت نام را کلیک کنید. توجه داشته باشید با وارد کردن کدملی عضو نام و نام خانوادگی و کلاس عضو نمایش داده خواهد شد.
سلام خسته نباشید آقای آزادی
فرصت ثبت نام تا چه تاریخی هست و مهلت زمان انجامش چقدر هست
سلام تا 25 دی ماه مهلت ثبت نام دارید
تحویل تا آخر بهمن
متشکرم
سلام میشه دوتا رشته رو باهم انجام داد؟
سلام متاسفانه خیر
سلام وقت بخیر.بنده در رشته ریاضی ثبت نام کردم ولی میخواهم به برنامه نویسی تغییر بدم آیا امکان تغییر ثبت نام وجود دارد؟
سلام از ریاضی حذف شدید
سلام میشه من توی خوارزمی ۲ تا رشته رو انتخاب کنم ؟؟؟
سلام آقای آزادی ببخشید برای ثبت نام در قسمت دست سازه چگونه باید ثبت نام کدر؟
سلام
فرم ثبت نام برای من نمی آید در سایت برای جشنواره خوارزمی
سلام ببخشید میشه بگید چه جوری باید ثبتنام کنیم